Alla inlägg under september 2012

Av Sara - 30 september 2012 18:03

Igår tog jag ledigt från övriga familjen och åkte in till stan alldeles själva för lite shopping, lunch och en avslutande träningsrunda på trestugespåret. Det blev både kläder och lite annat smått och gott. På esplanaden va det loppis och där fyndade jag lite småskålar i färgat pressglas (en favorit!) och en söt liten glasfågel (en annan favorit!).

 


På Panduro firades det 50 år med 25% rabatt på allt. Blev lite smågrejer och garn till vantar. Så med virkbeskrivning och en virknål nr 8 så satte jag igång direkt på kvällen. Jag gillar ju när saker och ting går fort och dem här va lättvirkade! Och när det är till Olivia och William är det ju inte så stora alster som ska skapas. Olivias dekorerade jag med små virkade blommor (färdigköpta) och Williams med ett W och ett litet snöre.

 



Gick i alla dem där små inredningsbutikerna också där det är smått omöjligt att ta sig in med vagn för att nästan alla ligger några trappsteg upp och om man väl tar sin med vagnen så är det så mycket prylar på hyllor, golv och bord så man är livrädd att köra in i nåt. Gick i butikerna och hämtade inspiration till mina kommande projekt, alltifrån betonggjutning till små ljuslyktor...


Som sagt avslutades dagen men en tur, snabb sådan(!), på trestugespåret. Tyvärr med en sträckning på baksidan av höger lår som sitter i än idag... Så idag har jag tagit det riktigt lugnt. Virkat en (den andra blir nog gjord ikväll) vante till mig, målat ett par köksstolar och gått en långpromenad med William och fotat lite höst. För även om dagen började med regn o rusk så kom solen fram på eftermiddagen.

       

Av Sara - 24 september 2012 20:23

Träden är överfulla med äpplen. Och en hel del ligger på marken också. Synd det inte finns tid att ta tillvara allt gott.

Men idag tog jag och Olivia hand om lite i alla fall. Det blev en enkel men dekorativ dörrkrans och äppelmuffins med crunch (Leilas recept såklart!).

När vi va ute och plockade äpplena passade vi också på att äta upp blåbären och björnbären.

Dagen bjöd ju på alldeles underbart höstväder med strålande sol.

Av Sara - 23 september 2012 20:16

Idag åkte jag, Olivia och William till Blädinge och hälsade på mamma och pappa. I Tyrolen va det skördemässa vilket är väl värt ett besök! Massor av lokalproducerat, lokalodlat och lokaltillverkat.

  

Det fanns allt det där man kan förvänta sig på en skördemässa från morötter, potatis, pumpor till korv, honung och ost. Men vid ett av stånden fanns det härligt blåa vindruvor! Härodlat! 

   

Till kvällsmat blev det gräddkokt savoykål med salsiccia som vunnit SM i korv! Mums! Samtliga råvaror inköpta på skördemässan. Jag delade med mig av hur jag tillagar savoykålen till damen som sålde dem och hon uppskattade nog det för hon gav det till mig! 

 

Petter fick en dag hemma och grävde bland annat klart runt lilla huset och körde dit singel. Tarzan granskar resultatet.

  

Och så har vi hämtat hem en ny liten pys som just nu ligger tätt intill mig i tv-soffan och myser. Det är Olivias kattunge och som hon pysslar om honom! Hon har döpt honom till Findus.

   


Av Sara - 20 september 2012 19:37

Fick en idé att göra en ny mobil till vagnen och det föll på att göra figurerna i filt. Egenritade figurer där presentpapper från dopet fick stå för inspiration och mall. Sydde ihop figurerna med broderitråd och stoppade upp dem lite. Färgglatt va ledordet.

Det här va riktigt skoj att göra! Det va lättarbetat, snabbt och det blev dom jag ville!

Tror William uppskattade förändringen också, han började tröttna på amigurumisen... ;)

Av Sara - 17 september 2012 08:51

Igår döptes vår lille prins Östra Torsås kyrka i Ingelstad.

     

Moster Åsa sjöng så finst Strömstedts 'Vart du än går' och moster Emma läste. Kusin Ebba lyssnade med stort intresse, va ju inte längesen hon själv va huvudpersonen i samma drama.

 


Efteråt blev det dopfest hemma med svensk skördebuffé med italienska inslag.

 

Blomkålssoppa med bacon, kantarellpaj, broccologratäng med massor av fetaost, två sorters focaccia, färsbiffar med feta och soltorkad tomat och vitlökssås samt sallad.


Än så länge går det bra att duka på uterummet!

 



Olivia hjälpte gärna till att öppna Williams paket.

     


Och sen fanns det ju ett till henne också...

 

Finaste Pippitjejen!


Huvudpersonen vaknade ju lagom tills det va dags att äta.

 


Sen blev det kusinfotogradering och Olivia ville gärna ta kort på de små med sin kamera. 


   


TACK ALLA INBLANDADE FÖR EN SUPERBRA DAG!  

 


Av Sara - 9 september 2012 19:24

3,5 år har vi bott i vårt hus och inte en enda gång har vi använt bakugnen i köket. Jag har många gånger tänkt att vi skulle göra pizza i den men också baka bröd. Så idag va det dags!


Medan Petter försökte få ordning på bakugnen så gjorde jag egen tomatsås på egenodlade tomater till pizzan.

     


Spinkeved, papper och tändstickor. Så brann det då lite i ugnen...

 

...och rök. Och mera rök.


I en timme höll vi på och visst tog det sig men då vi aldrig använt ugnen och då det va minst ett halvår sen vi eldade över huuvud taget så va draget inte så bra. Vi fick ha luckan lite öppen för att det inte skulle slockna, alltså rök det in. Rök, rök, rök. 


Vi fick öppna alla fönster och dörrar både uppe och nere för att kunna hålla till inne. Pizzan gräddade vi i den vanliga ugnen. Annars hade det blviit rökt pizza. Nån som testat det?

   


Det blev hur som helst väldigt gott!

 


Gjorde en omgång med musli också!

 





Presentation


Om livet på landet med loppisfynd, pyssel, inredning, mat&bak och utflykter.

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2012 >>>

Omröstning

Vart går din semesterresa i sommar?
 Sverige
 Utomlands

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Fråga mig

0 besvarade frågor

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Inredning


Ovido - Quiz & Flashcards