Alla inlägg under november 2012

Av Sara - 30 november 2012 14:00



Nu har jag pysslat ihop en adventskalender till barnen, ja främst Olivia. Inte en sån där med 24 små julklappar som (antar jag) kör slut på vem som helst i jakten på 24 perfekta småsaker som ska slås in och hängas upp... 

Nej, den här kalendern innehåller en liten händelse för varje dag!




Inte så avancerat som det låter, helt enkelt sånt som ändå ska göras innan jul. Lucka 13 står det 'Fira Lucia', på lördag pepparkaksbak med mormor och morfar. Andra luckor innehåller göra julgodis, ta fram tomtarna, klä granen, slå in julklappar osv...


 


     


   

Olivias kalender


Jag har också gjort en adventskalender till Petter, men vad den innehåller avslöjar jag inte än... 

 


Av Sara - 25 november 2012 13:49

         

   

Av Sara - 12 november 2012 19:33

Jag har donat lite med alla saker som köptes på IKEA i lördags. Mamma och jag besökte nya IKEA i Älmhult, öppnade 2 november, med världens största IKEA-sortiment. Ja det förklarar väl hur vi kunde fördriva inte mindre än 7 timmar där! Julsaker och avdelning paper shop (ett sortiment som bara funnits på IKEA i England förut) va jag mest nyfiken på. Men men så mycket annat jag kom hem med. En matta till matrummet...

 


En tavla med ugglor, jag älskar ugglor just nu!

 


Gardiner till Williams rum fast dem ska bli väggprydnad och kuddar.

 


Mamma köpte en sänghimmel till Olivia som är väldigt lycklig över, så hon 'får sova i lugn och ro' som hon sa. Nya påslakan och ett överkast fick hon av mig. Och en ny lampa/väggprydnad. Dem bjöd på glögg i butiken från Kullabygdens musteri. Syftet va ju såklart att man skulle tycka den va god och köpa med sig hem. Och lydig som jag är så slank det ner 2 flaskor. Köpte även själva förvaringen till flaskorna som såldes på 'FYND', den fick bli vedlår här hemma. Fint!

 


Så ja, ta god tid på er om ni ska till IKEA. Om ni nu inte är såna som kan gå direkt till det ni ska ha och bara stoppa ner i vagnen det ni tänkt när ni åkte hemifrån. I så fall kan ni nog klara av besöket på en timme, inkl korv vid utgången.


Nu laddar vi om shoppingbatterierna för ett besök på Gekås om 11 dagar. Detta va bara uppvärmningen! Eller?

Av Sara - 7 november 2012 21:23

Japp, det finns en sån och den är idag den 7:e november. Olivia och jag bakade en LCHF-variant. Jag blandade ett recept på brownie utan mjöl från Leila med ett kladdkaksrecept a la LCHF. Såhär...

100 gram 86%-ig choklad smälts med 50 gram smör.
Vispa 3 ägg med 2 dl stevia strö.
Häll i choklad/smörblandningen.
Blanda i 1,5 dl mandelmjöl, 1 tsk bakpulver och 2 msk kakao.
Till sist rör ner 100 gram valnötter.
Grädda i smord form, 200 grader, 15-25 minuter beroende på formens storlek och hur kladdig du vill ha den!

Ät med grädde och hallon.

Av Sara - 4 november 2012 20:17

Sitter i soffan och kolla på Solsidan och trots att regnet slår mot fönstret och det har varit en såndär riktigt grå småkylig novemberdag så är det så varmt här att jag sitter i linne och barfota. Varför då? Jo, nu kan vi elda hur mycket vi vill utan att det ska vara nån fara att det sprider sig i bjälklaget. Vi har satt in rör i rökkanalerna och även kasetter i eldstäderna för att få mer nytta av värmen och kunna elda säkert. 


Men det krävdes en del städning, det sotade och dammade...

 


Men såhär fint blev det!

 

 


En liten promenad blev det när mörkret föll. 

   


Gjorde en enkel pizza efteråt, min på botten av stekt ägg...

   

Av Sara - 2 november 2012 20:28

Vi avslutade höstlovsveckan med bakning. En härlig blandning av LCHF-vänliga godsaker och sånt som verkligen inte hör hemma i den kategorin. Jag köpte pralinform i silikon på ALV vilken jag provade idag, riktigt goda praliner (LCHF) blev det, och snygga! Det blev också Morotscupcakes och Maximaränger med choklad!

 


Olivia såg i receptet att det skulle vara flaggor i cupcakesen så då fick vi tillverka sådana...

 


Det har gått ner en del god mat på sistone också. I onsdags gjorde jag en mumsig hamburgertallrik men hemmagjord coleslaw, gjord på hemmagjord majonnäs, hemmakokt stark salsa och hamburgarna givetvis hemmagjorda på riktigt lyxig färs av ryggbiff. Mums! På fredagskvällen blev det Laxrosor med bulgur. Laxrosorna är en variant på mammas goda, här med bacon i stället för kallrökt lax.

 


Och så har jag bakat LCHF-frallor. Supergoda! Gjorda på mandelmjöl. Kanske lite mer jämförbara med scones än med frallor men suveräna med en god stark ost på. 


Till sist vill jag tipsa om äggmjölk, en suveränt god dryck, lättlagad och mättande. Jag dricker det som mellanmål eller efter träning om det är långt till nästa mål. Den fungerar även att ha i kaffe i stället för vanlig mjölk men jag dricker det hellre var för sig. Här är receptet (blir ingen bild för det är inte så vackert...)

2 ägg

2 dl kokande vatten

1-2 msk smör/olja/kokosfett (jag kör på kokosfett)

lite kakao efter smak (jag tar Valrhonas kakao och slipper därmed att söta mjölken)

stevia eller annan sötning


Smakar som chokladmjölk fast lite 'blaskigare'. 


Av Sara - 2 november 2012 20:22

Den här veckan va det höstlovsöppet på Atrid Lindgrens Värld och vi va där igår. Premiär för Olivia som älskade det! Får bli en retur till sommaren. Marknaden va också lite småmysig. Det blev glöggpremiär...

 


...och inköp av en alldeles för dyr pall men som va värd varenda öre, fastnade för den direkt! 

  

Nu ska den bara hitta sin plats här hemma.


Vi hade med oss Bullens varmkorv på termos. En riktig gammal goding som väckte barndomsminnen. Likaså gjorde Rasmus på luffens lada där man kunde hoppa i hö't eller Emils hus där man kunde krypa över nässlorna från Snickarboa.

 


 


Olivias favorit va helt klart Pippis hus. Ponnyridning bjöds det också på.

 


William sov bort stora delar av dagen men lite mys i babybjörnen på mammas mage hanns också med.

 


Presentation


Om livet på landet med loppisfynd, pyssel, inredning, mat&bak och utflykter.

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2012 >>>

Omröstning

Vart går din semesterresa i sommar?
 Sverige
 Utomlands

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Fråga mig

0 besvarade frågor

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Inredning


Ovido - Quiz & Flashcards