Alla inlägg under oktober 2011

Av Sara - 17 oktober 2011 19:40

Första helgen hemma, alla tre, på jag vet inte hur många månader! Så skönt, och inga stora planer. Blev lite pyssel, byggde in hyllan i vår pelare i köket, målade tak, golv och väggar i den nya delen av köket och väggar och tak i den gamla delen. Städade ur gårdshuset för att få in tv-soffan där för på tisdag ska vi hämta hem nya soffan.


 

Ja, ni ser hur det är tänkt med hyllan. Sen ska den kläs med panel och allt målas vitt, precis som väggarna. Varför gjorde vi då inte en bredare/djupare hylla? För att till höger om hyllan i pelaren har vi sparat en del av den gammelgamla ytterväggen som är bärande, och bakom hyllan i pelaren kommer vatten och avlopp från badrummet på övervåningen.


 

Målat ja, städat nej. Nu ska vi ringa snickaren som får komma och sätta listerna. Nu känner vi att vi donat klart och vill få det klart så vi kan ta in frysen från gårdshuset. Så, ring in experterna!



Texas och Tarzan trivs med den nya möbleringen i nya tv-rummet. Hoppas de gillar nya soffan sen också. För som Ernst säger; Där katter trivs finns inget mer att göra för en inredare.


Lite nybakt bröd som jag hade med till fredagsfikat på jobbet. Dock va vi bara 3 tappra själar där! Övriga va lediga/på älgjakt/deltidspensionärer eller på resande fot. Ha! Ni vet inte vad ni missade. Hade bakat egna knäckebröd också. Ska dela med mig av dem en annan gång, där har ni nåt att se framemot.

 
 Lördagen startade med minusgrader, precis som för ett år sedan, då -6 och jag begav mig till Växjö för att springa marathon. 3 timmar och 48 minuter efter startskottet gått gick jag i mål, lycklig och trött! I år stannade jag hemma denna underbara höstdag och det blev en riktigt höstgryta till lunch med morötter, squash, bacon, grytbitar, kantareller, paprika, grädde o en massa goa kryddor.


     

     

Olivia gjorde pärlhalsband, krävde koncentration.


   

     

Sen blåste hon såpbubblor och med lite tålamod lyckades hon fånga en på blåsmanicken! 




Sen hjälpte hon såklart till med snickrandet, mätte och skrev måtten på väggen.


När jag fixade kvällsmaten satt Olivia o Petter och tittade på medan våra svenska simstjärnor 'badade' i EM.  


Söndagseftermiddagen åkte jag o Olivia till mamma o pappa och fikade, lämnade Petter i lugn o ro som bland annat hann fixa lyse i skafferiet! Inte dumt alls såhär när mörkret blir alltmer påtagligt.


Så skönt med höst! Gillar det!

Av Sara - 11 oktober 2011 08:01

I söndags sken solen och det va en underbar höstdag, sådär lite småkylig men där solen ändå värmde. Efter ett par timmar på jobbet (en söndag?? ja...) så blev det lite höststädning av trädgården på eftermiddagen och likaså fick uterummet sig en omgång.


Passade på att skörda det lilla som inte ännu blivit uppätet...


       


Löken, squashen och jordärtskockan fick på kvällen puttra i lite vatten tillsammans med en vitlök och två potatisar. Sen mixade jag alltihop och hällde ner 1 dl fet creme fraiche, lite salt o peppar. Serverades med knaperstekt bacon! Åh vad gott det blev!


Innan kvällen kom möblerade vi om och ordnade till matrummet och tv-rummet också så nu är var sak på sin plats... ska bara hitta nånstans att göra av gamla soffan eftersom den nya står på MIO och väntar på att bli hämtad.


Måste komma ihåg att fråga moster om jag ska klippa ner jordärtskockorna som är kvar i jorden...

Presentation


Om livet på landet med loppisfynd, pyssel, inredning, mat&bak och utflykter.

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Omröstning

Vart går din semesterresa i sommar?
 Sverige
 Utomlands

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Fråga mig

0 besvarade frågor

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Inredning


Ovido - Quiz & Flashcards