Direktlänk till inlägg 2 november 2012

Fredagsbak & mat

Av Sara - 2 november 2012 20:28

Vi avslutade höstlovsveckan med bakning. En härlig blandning av LCHF-vänliga godsaker och sånt som verkligen inte hör hemma i den kategorin. Jag köpte pralinform i silikon på ALV vilken jag provade idag, riktigt goda praliner (LCHF) blev det, och snygga! Det blev också Morotscupcakes och Maximaränger med choklad!

 


Olivia såg i receptet att det skulle vara flaggor i cupcakesen så då fick vi tillverka sådana...

 


Det har gått ner en del god mat på sistone också. I onsdags gjorde jag en mumsig hamburgertallrik men hemmagjord coleslaw, gjord på hemmagjord majonnäs, hemmakokt stark salsa och hamburgarna givetvis hemmagjorda på riktigt lyxig färs av ryggbiff. Mums! På fredagskvällen blev det Laxrosor med bulgur. Laxrosorna är en variant på mammas goda, här med bacon i stället för kallrökt lax.

 


Och så har jag bakat LCHF-frallor. Supergoda! Gjorda på mandelmjöl. Kanske lite mer jämförbara med scones än med frallor men suveräna med en god stark ost på. 


Till sist vill jag tipsa om äggmjölk, en suveränt god dryck, lättlagad och mättande. Jag dricker det som mellanmål eller efter träning om det är långt till nästa mål. Den fungerar även att ha i kaffe i stället för vanlig mjölk men jag dricker det hellre var för sig. Här är receptet (blir ingen bild för det är inte så vackert...)

2 ägg

2 dl kokande vatten

1-2 msk smör/olja/kokosfett (jag kör på kokosfett)

lite kakao efter smak (jag tar Valrhonas kakao och slipper därmed att söta mjölken)

stevia eller annan sötning


Smakar som chokladmjölk fast lite 'blaskigare'. 


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sara - 25 juli 2014 21:24

O-ringen 2014 i Kristianstad är över. Över 15000 orienterare har sprungit i skogen, letat kontroller och kämpat mot värmen. Vi lämnade barnen hos mamma och pappa och åkte ner på en O-ringen deluxe. Vi sprang de två sista etapperna i Sölvesborg re...

Av Sara - 23 juli 2014 22:36

Med temperaturer på närmare 30 grader de senaste dagarna så har bad varit ett återkommande inslag. Här är lite bilder! ...

Av Sara - 18 juli 2014 22:29

Efter två dagars jobb med vårt byggprojekt så är väggarna och fönstrena på plats. Men med en sån här arbetsledare så... Fast lite jobbade han oxå. Lite färg har vi oxå fått på. Nu ska vi klura ut hur takkonstruktionen ska se ut, få på puts,...

Av Sara - 17 juli 2014 21:32

Ikväll va vi på historisk stadsvandring i Växjö, det är varje torsdag under sommaren. Jag hade velat skriva att jag kan rekommendera detta men tyvärr, det va faktiskt dåligt. Dåligt skådespeleri, svagt innehåll och väldigt lite berättande... Så h...

Av Sara - 15 juli 2014 20:22

Idag har vi jobbat på vårt semesterprojekt. Det gick ut på att göra, göra om och göra rätt... Lite svårt att veta hur det kommer se ut så därför blev det en del saker vi fick ändra på. Men nu är 5 av 7 fönster på plats. ? by Olivia. ...

Presentation


Om livet på landet med loppisfynd, pyssel, inredning, mat&bak och utflykter.

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2012 >>>

Omröstning

Vart går din semesterresa i sommar?
 Sverige
 Utomlands

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Fråga mig

0 besvarade frågor

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Inredning


Ovido - Quiz & Flashcards